Bij wie hebben wij,juridisch gezien,de auto gekocht?

Enige tijd geleden kochten wij een 2e hands auto. Wij dachten bij een garage, de eigenaar van deze garage handelde alles af en nam het geld in ontvangst. Pas toen bleek dat hij de auto van een medewerker verkocht....(zei hij ) Wij hebben deze verkoper echter nooit gezien of mee gesproken, alles verliep via de garage.
Na een maand brandde er een lampje en moest de katalysator vervangen worden. Wij namen contact op met de garage maar deze zegt alleen een tussenpersoon geweest te zijn daar de auto van een particulier gekocht is.
Bij wie hebben wij juridisch gezien nu de auto gekocht?? Aan degene aan wie wij het geld gegeven hebben (dus de auto-garage) of bij de anonieme werknemer???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals ik al zei op je eerdere vraag: als je een factuur hebt heb je de auto van de garage gekocht, als je geen factuur hebt heb je een niet al te slimme actie gedaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle:
De eerdere vraag is niet meer op GV. Probeerde hem te beantwoorden maar was niet te verzenden. Maar mag wel hopen dat er een factuur is. m.v.g. TX

Antwoorden (3)

normaal zou je een factuur moeten hebben,daar zou dan de officiële naam van de verkoper moeten op staan,dus is die de verantwoordelijke.De garagist kan zo anders steeds de verantwoordelijkheid op een derde(al dan niet bekend)afschuiven.
fremar
10 jaar geleden
Mag hopen dat je een factuur hebt van de koopovereenkomst. Heb je deze niet en alles 'handje contantje' geregeld, dan vrees ik dat er weinig te halen valt. (immers de bewijzen ontbreken)
Mocht je toch over een aankoopbewijs beschikken, dan is je garagehouder verantwoordelijk voor het product dat hij verkoopt en heb je hem juridisch gezien ook daar gekocht. Dan sta je natuurlijk sterker. Nu kun je de leverancier aanspreken op het feit dat hij een ondeugdelijk product heeft geleverd waarvan je verwacht dat de garantietermijn iets verder is dan de garagepoort. Het betreft geen nieuwe auto, maar een redelijke garantietermijn (m.i. 3 maanden) mag je zeker verwachten. Zeker als hij aangesloten is bij BOVAG. Verder kun je de zaak voorleggen aan de geschillencommissie auto's waarvan hieronder de link. Hier lees je hoe je verder kunt handelen, wat de kosten zijn en eventuele doorverwijzingen naar andere links.

http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/juridische-stappen/geschillencommissie-voertuigen

Toegevoegd na 7 minuten:
Dit antwoord had ik nog staan n.a.v. een eerdere vraag welke om e.o.a. reden niet meer te beantwoorden was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook bij een garage krijg je op een occasion niet altijd garantie,vaak krijg je 1 jaar apk maar vliegt na 2 maanden je koppeling eruit dan kan de garagist daar ook niets aan doen
De meeste garages zijn wel behulpzaam en willen jou als klant houden dus zullen je vaak tegemoet komen
Als jij de auto bij een garage gekocht hebt en de garagist heeft verzwegen dat hij tussenhandelaar was kun je kijken of de verkoopovereenkomst ontbonden kan worden
Hopelijk heb je een rechtsijstand verzekering ,dit hadden zevante voren moeten vertellen