Mag je eerder ontslag nemen dan de afgesproken contractduur?

Stel dat je bij een bedrijf werkt waar je een contract hebt voor 1 jaar. Mag je dan ook pas echt na een jaar ontslag nemen? Het kan natuurlijk zo zijn dat je na 7 maanden eigenlijk al wilt vertrekken maar toch de laatste 5 maanden daar moet weten vol te houden.

een week geleden

Antwoorden (2)

Je kan gewoon ontslag nemen met in achtneming van de opzeg termijn meestal een maand. Hou er we rekening mee dat je geen ww krijgt als je zelf ontslag neemt.
een week geleden
Inekez1
een week geleden
Dat ligt er aan wat er in het contract staat. Het is echt niet altijd mogelijk om tussentijds ontslag te nemen.
ronron1212
een week geleden
Met dringende reden kan dat desnoods bij de kantonrechter worden afgedwongen bijv betere baan ben erg ongelukkig op mijn werk enz.
Inekez1
een week geleden
Als dat al zou kunnen, dan is dat dus niet 'je kan gewoon ontslag nemen met inachtneming van de opzegtermijn'.
Dat ligt eraan wat er in je contract staat, dus wat er tussen jou en de werkgever van tevoren is afgesproken. Als er niets over in je contract staat, kun je natuurlijk altijd met je werkgever overleggen of hij er nu toch mee akkoord wil gaan. Of bespreek wat jou nu niet bevalt in je werk, zodat daar misschien een oplossing voor gevonden kan worden. Uiteindelijk is het ook in het belang van de werkgever als jij met plezier naar je werk gaat.

"U kunt een tijdelijk contract niet zomaar voor de einddatum opzeggen. Uw werkgever mag dit ook niet doen. Opzeggen voor de einddatum mag alleen tijdens de proeftijd en daarna alleen als u daarover in het contract afspraken heeft gemaakt met uw werkgever (dit heet ook wel: tussentijds opzeggen)."

"Opzegtermijn met tijdelijk contract.
Heeft u een contract voor bepaalde tijd? Bijvoorbeeld een contract voor 1 jaar of 6 maanden? Dan eindigt uw contract vanzelf op de afgesproken einddatum. U heeft in dit geval geen opzegtermijn.

Eerder opzeggen.
U mag met uw werkgever afspreken dat u uw contract eerder kunt opzeggen. Deze afspraak moet u dan in uw contract laten zetten."
een week geleden